BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, February 23, 2010

Cinta Itu Bukan Tuhan

Cinta itu bukan Tuhan. Maka bukan semua kehendak cinta harus dipatuhi. Cinta adalah ketulusan hati yang diserahkan. Ia ibarat mentari; menyinar tanpa mengharap untuk disinari, memberi tanpa mengharap kembali. Seringkali cinta digambarkan begitu suci. Tapi sayang, banyak cinta suci yang hilang kesuciannya lantaran menyangka bahawa ia akan kekal suci buat selamanya.

Cinta terus menyinar, menguntum adakalanya mengembang seketika lantas menguncup . Cinta datang dan pergi. Dan hidup begitu singkat untuk mempersoalkan tentang cinta yang sia-sia. Cinta yang tidak kesampaian. Cinta yang tidak berpenghujung. Hidup bukan semata-mata mempersoalkan tentang cinta. Hidup penuh dengan soal-soal lain yang jauh lebih penting.

Pergerakan masa yang terus berinjak tanpa penat hingga tiba suatu tahap ia merubah erti cinta buat sekalian khalayak pencari cinta. Signifikasi, pengertian malah rasanya semakin berbeza. Andai cinta itu tidak lagi suci, jangan disalahkan cinta. Tetapi persoalkan sang pencinta dan pencari cinta, adakah mereka benar-benar suci untuk menggenggam cinta yang suci?

Ketika ini, cinta masih kekal suci. Namun apakah cinta yang datang, cinta yang pergi, cinta yang menjengah seketika atau lama. Dalam diri si anak kecil, si tua bangka, si gadis atau teruna, hamba sahaya mahupun raja. Apakah ia sesuatu yang perlu atau sekadar ikut-ikutan demi mencari cinta sebenar? Ah, kita sudah terlalu lama untuk menilainya meski pencarian itu tidak akan pernah terhenti.

0 comments: